Direktlänk till inlägg 4 januari 2012

Melbourne

Av Lisa - 4 januari 2012 10:54

Melbourne(Elin) Just i detta nu befinner vi oss i staden Melbourne. I förrgår så hade vi en slappardag på nyårsdagen då vi var hemma hos brorsornas pappa och bara låg vid poolen och hade det skönt. Sen på kvällen gick vi ut och åt på restaurang eftersom det var våran sista kväll innan vi skulle dra vidare. Trevligt trevligt :)Så igår så hoppade jag och Lisa på planet till Melbourne! Vi har kontakt med Sebbe och Annika som också är i Melbourne just nu. Ska bli kul att träffa lite svenskar ;)Alltså så anlände vi hit till Melbourne igår runt lunch, och det första vi gör är såklart att vi inte hittar till vårat hostel, men det ordnar sig, vi får hjälp och tar oss dit iallafall. Men det värsta är att det är så in i helskotta varmt här! Herregud! Det är runt 38 grader varmt och vi smälter bort! Får se om vi överlever härborta, vi är svenskar och inte vana med denna extrema hetta...När vi kommer till vårat hostel så upptäcker vi att vi har valt ett hostel som ligger ovanpå en pub, så vi får en gratis cider när vi ska checka in, underbart va?! ;) Men lite drygt att behöva snacka med alla lokala halvpackade gubbar som befinner sig på den där puben i princip varje dag....Men hursomhelst så får vi vårat rum, och vi får ett privat dubbelrum istället för en fyrsal pga att det saknades en säng eller nåt i fyrsalen, så vi blev uppgraderade till ett dubbelrum utan extra kostnad, sweet! :)Efter incheckningen drar vi ut på stan för att hitta stranden, som självklart är lättare sagt än gjort..Vi går åt helsike fel, och håller på att krevera i hettan, springer in på en 7-eleven och sveper läsk, och i princip ger upp om den där satans stranden! Men som tur är går det förbi en snäll, pratsam gubbe som frågar "are you lost love?" och guidar oss till stranden, han tar med oss till spårvagnen och säger till oss när vi ska gå av och vilket tåg vi ska byta med osv. Sicken tur va? Skönt att det finns snälla hjälpsamma människor för oss två puckon som alltid går vilse ;) Men vi tog oss till stranden iallafall, och det var jätteskönt i vattnet, inte kallt alls. När vi ska hitta tillbaka till hostlet så går vi vilse igen, och har typ ingen aning om vart vi är för våran karta är skitdålig, och då kommer såklart en snäll indisk kille fram och frågar om vi är vilse. Det slutar med att han knappar in vårat hostel på sin gps, och skjutsar oss dit :) Och ger oss massa tips om vad vi kan göra i Melbourne, han hade tydligen rest mycket själv och vet hur drygt det är att gå vilse hela tiden. Och vi vet, våra mammor gillar inte att läsa detta, men så länge vi är två personer och vi har koll på läget så kan ni vara lugna ;) Så vi var tillbaka på hostlet runt tio och fixade middag, tog en kalldusch pga värmen, och däckade i sängen. Nästa dag blir det stranden med Sebbe och Annika. Tjoflöjt!

Anna S

4 januari 2012 21:03

Hej Tjejer :D Gud va roligt med en roadtrip :D Man blir ju inte alls avis :P Lät som att ni hade ett underbart nyår i Sydney, en sak ni säkert alltid kommer att minnas :) Mitt nyår var också bra, det blev en middag/ fest hos Olles kompis :) Men det e svårt att klå ert :P haha. Oj 38 grader varmt skriver ni, shit, det är varmt det, förstår att ni drabbas av lätt panik/ångest :P Här är det plusgrader, och snö blandat regn var och varannan dag :/ Kul att ni får eller fick träffa Sebbe och Annika, hoppas att de följer med på er roadtrip också, det kan ju vara kul :) Hur som, så får ni vara försiktiga där ute och ta hand om er, många kramar från " the big sis" ;)

Lisa

6 januari 2012 08:58

Hej!!! Haha jamen visst är det! Roadtrip är ju det man ska göra när man är i främmande land. Ska bli kul att visa er bilderna sen på allt vi har fått se under resan :)Ja nyår var verkligen häftigt! Kul att du också hade ett bra nyår syrran ;) Haha, ja men nu har vi iallafall hittat AC knappen i bilen, så vi slipper dö i hettan haha ;) Och idag fick vi läsa i instruktionsboken hur man öppnar tanklocket, det e illa, men vi klarade det iallafall. Nu ska vi slå läger nånstans för natten, och sen imorgon drar vi vidare mot nya äventyr! :)