Alla inlägg under oktober 2011

Av Lisa - 31 oktober 2011 12:32

Nu har vi landat på ett nytt ställe, en bananfarm :) Väldigt annorlunda, men en kul upplevelse. Det är ett sweichiskt par som odlar bananer, och dem har fyra barn, varav två fortfarande bor hemma. De är alla väldigt sociala och trevliga, och vi känner oss välkomna här. Vi berättade idag om våran förra farmupplevelse med den knäppa kvinnan, och då sa husfrun här att vi borde skriva ett brev till "WWOOFföreningen" och klaga, för att det står i reglerna att "WWOOFers are NOT babysitters!" Så vi hade ju rätt, inte hon ;) Idag har vi jobbat med att tvätta bananer, och torka bananer. Som sagt, det här är nog en engångsupplevelse ;) Men det var ganska intressant faktiskt, jobbet är ju inte så roligt direkt, men det är ju inte jobbigt iallafall. Det vi måste tänka på hela tiden är att dricka vatten för det blir snorvarmt om dagarna. Både Lisa och jag har mått lite konstigt igår och idag, det måste vara både klimatet och miljöombytet, vi flyttar ju runt hela tiden. Plus att vi inte har ätit ordentligt på ett tag. Men nu får vi ordentligt med mat iallafall, och dem kräver inte en massa jobb av oss, så det är skönt :)Dem vet ju hur det är att leva med typ fyra tonåringar så....Och vi behöver inte gå upp speciellt tidigt på morgonen pga att de som bor här själva inte gillar att gå upp tidigt, så det passar ju mig utmärkt ;) Idag har vi också åkt fyrhuling och matat korna. Eller herrn i huset, Marcel heter han, matade korna och vi gav honom maten från andra sidan stängslet pga att vissa av korna var aggressiva, och en av korna hatade kvinnor....Hjälp! :) Vi har fått en helt annan syn på kor här än hemma, för kor är inte så söta och snälla som man kan tro, vissa får man verkligen se upp för! Imorgon är det Melbourne Cup, vi tror att det är galopp ;) Det är jättestort här, alla samlas på pubar runt om i landet och tittar på racen och dricker öl. Så vi ska följa med familjen in till stan imorgon och se hur den här dagen firas. Får se om vi vågar betta någon krona på en häst... Gnägg och Godnatt!

Av Lisa - 31 oktober 2011 12:29

So I was thinking about telling you a little bit about the hostel we were staying at in Carins ;) I can start to tell you about when we arrived, the first thing that happened was that everybody that was outside stopped with what they were doing and just looked at us when we walked in on the property...Then someone called out a hello, then everybody continued doing what they wre doing. We walked in to the reception and there was a man behind the desk that was so slow! And he was doing everything at the same time, I think there was four people at the same time that he was trying to help ;) And everything he was doing was just a mess so at last there was another person that worked at the hostel that took care of the other three so he could get finished with helping us. And then he showed us around the property.... We got a room with five beds, but it was just me and Elin who stayed in it, so that was kind of nice :) But it was so dirty and, was located in the beginning of the property so everybody was passing by outside our room when they went to their rooms. That kind of sucked at night, because the walls were very thin, so we could hear every little noise from the street and from the other guests that walked by... Last night was the first night when we actually slept well, we still waked up at one time, but the other two nights have been horrible. The first night there was a group of french people talking outside our room, singing and then fighting. And the second night there was a lot of things happening outside our room (two fights, some singing, and some crying, and the cops stopping by on the last fight)... Some of the toiletdoors was broken and they were also really dirty, and the showers were so low that I had to bend my knees and stand really funny to be abel to wash my hair ;) I am so happy that nobody saw me :) One thing that was also kind of weird was that they had no glasses in the kitchen, so there was nothing you could drink from so we drank from bowls ;) The kitchen was so bad that the only thing that was good in the kitchen was the knifes, they were so sharp! :) Oh another thing that was good on the hostel was that the people in the reception always gave you a lot of tips on what you should do and always gave you help if you needed anything :)

Av Lisa - 30 oktober 2011 12:06
Så igår var vi ute vid Barriär Revet och snorklade och dök :) Det var skithäftigt men dagen startade inte så bra...
Vi vaknade av att alarmet gick på och kände oss helt färdiga eftersom de hade varit högljutt utanför rummet hela natten med massor av skrik och bråk medmera... Men vi gick upp och gjorde oss i ordning och åt var sin frukt på promenaden ner till hamnen, vi kom fram precis i tid ;) Vi gick på våran båt och snart började färden ut till revet. Det vågade mycket och man mådde allmänt piss men vi mådde ändå bättre än många andra...Det var en person som spydde hela vägen ut och som vi tyckte så synd om. Vi var bara en av många som mådde illa men som tur var så spydde vi inte :)
När vi kom ut till Barriärrevet så gjorde vi oss i ordning för att simma ut och snorkla, vi fick på oss fenor, cyklop och våtdräkter sen kastade vi oss i båten för att simma bort framför förren av båten men de var så sjukt strömt så Elin kom typ ingenstans och så fort vi kom förbi förren på våran båt och utkiken fick syn på oss så vinkade han till instruktören i vattnet att hon skulle simma fram till Elin och hjälpa henne ;) När han inte fick instruktörens uppmärksamhet på en gång så började två till vinka och vissla på henne... Tydligen såg Elin ut som att hon höll på drunkna trots att jag tyckte att de såg ut ungefär som vanligt när Elin simmar ;) När instruktören kom fram till Elin så tröttnade jag på att hålla mig i närheten och simmade istället bort till revet och började snorkla även om jag ibland sneglade bort mot dem för att se vad de höll på med ;) När de gått ett tag såg jag att de simmade tillbaka till båten, då utan att ha sett revet så strax efter simmade jag också tillbaka till båten och hoppades på att de snart skulle vara våran tur att dyka med tuber, tyvärr så var det inte det så då tog jag med mig Elin ut till revet så att hon den här gången skulle få se det :)
Den här gången gick de bättre så hon tog sig fram till revet och vi snorklade runt lite fast de var så strömt så man kunde inte ligga och titta på ett ställe för man kunde inte hålla sig kvar på ett ställe utan vi simmade över det lite snabbt innan vi återvände till båten och det var våran tur att dyka med tuber :) Vi fick på oss all utrustning och gick ner och satte oss på "trappan" ner i vattnet och väntade på att instruktören skulle komma och plocka upp oss :) Den här gången skulle vi också till framsidan av båten innan vi skulle ner men den här gången hade de hängt ner ett rep som vi kunde dra oss fram i, det gällde bara att ta sig fram till där repet började vilket tog en väldig tid för vissa (Elin och en annan tjej som var med). Jag och en tysk kille hängde i slutet av repet och väntade i vad som kändes som en evighet ;) Sen var de bara en kort sträcka fram till ankarlinan som vi skulle använda oss av när vi gick ner mot botten. Vi hängde där och trängde ihop oss innan instruktören tog oss ner en i taget en bit ner mot botten. Den tyska killen började och sen var det min tur, det var så häftigt och instruktören var precis brevid en hela tiden och kontrollerade så att allt gick bra.
Jag hängde sen brevid den tyska killen och väntade på att de andra två skulle komma ner, när de hade gjort det så visade instruktören två saker som vi var tvugna att kunna innan vi kunde fortsätta. Det första var hur man skulle göra om man fick vatten i cyklopet och de andra var hur man skulle göra om man tappade andningsgrejen, när instruktören var klar med det hade den andra instruktören kommit bort till oss eftersom han var klar med sin grupp så han tog hand om Elin och den andra tjejen så nu var vi helt plötsligt två på varje instruktör vilket var väldigt lyxigt! Innan vi fortsatte ner fick jag en vikt till av instruktören eftersom jag hade väldiga problem att hålla mig själv nere :)
De var så häftigt där nere på revet även om den tyska killen inte riktigt hade förstått instruktionenrna och inte var så bekväm under vattnet...Vi simmade i armkrok med instruktören i mitten och så fort han ville peka på något så släppte han mig och pekade för han hade nog listat ut att jag var säkrare under vattnet än vad den tyska människan var ;) Den tyska killen fick panik helt plötsligt och då släppte instruktören mig och höll i den tyska killen med båda händerna tills han hade lugnat ner sig, då fortsatte vi att utforska revet. Så fort vi kom upp med huvudena över vattnet så sa den tyska killen att de där skulle han aldrig göra om, men jag var helt såld på det! Jag ville göra om det så fort jag kunde ;)
När vi kom upp ur vattnet så var det bara att hugga in på maten som stod framdukad och då kom en instruktör fram och frågade om det var någon som var intresserad av att göra ett andra dyk och just då var Elin på toa så jag sa att jag skulle prata med henne först men jag hade redan bestämt mig för att jag skulle göra ett till dyk vad hon än sa ;) När hon kom ut så sa hon att ett dyk räckte men att de var okej om jag gjorde ett till :) Sagt och gjort, tio minuter senare var jag klar att gå ner igen men den här gången fick Elin ta massa kort innan :) Det blev så bra! :) Det här dyket gjorde jag med en annan instruktör och den här gången var vi också bara två personer på varje instruktör, jag och en annan tjej dök med den här instruktören. Jag var inte helt bekväm med det här dyket för han skulle ner så nära revet hela tiden så man slog nästan i knäna och fötterna när man simmade... Sen skulle han ta på massa saker hela tiden också och ville att vi också skulle ta på de, jag tycker att man ska se men inte röra där nere ;) Men det var ändå så häftigt, vi fick verkligen se mycket och verkligen nära! De hade så mycket olika färger och det var så mycket olika djur :)
Just nu vill jag verkligen ta dykarcert och få gå ner där själv utan att behöva hålla någon i handen :) För på båda dyken så var vi tvungna att hålla i instruktören nästan hela tiden utom när de pekade på något som de tyckte att var häftigt och som vi borde se... Nästa gång jag går ner hoppas jag bara att det inte kommer att vara så strömt för tydligen så var det ganska ovanligt att det var så strömt som det var...
När vi kom tillbaka upp hade det gått 26 minuter och jag tyckte det kändes som att vi precis hade gått ner :) Tyvär så hade vi inte tid att snorkla nå mer när jag kom tillbaka upp men det gjorde inte så mycket för jag var nöjd ändå :) Och tillbaka resan gick fort för man var helt slut :) Men jag hade en underbar dag trots den motiga starten :)
(Elin) Jaha, efter Lisas roman ska väl jag försöka berätta min version av denna dag ;)
Morgonen började som sagt som skit! Vi var aströtta efter en natt med dryga fulla personer som skrek, slogs, grät, samt sjöng en del precis utanför vårat rum....Men vi gick upp och tog oss till båten, som vi var tvugna att åka i 2 h ut till revet med, och det var vågigt som fan :( Vi hade inte ätit någonting på morgonen förutom en mandarin, och för dem som känner mig vet ni att det inte räcker för mig...Jag mådde EJ bra på båtresan ut, mådde illa, pga matbrist och lågt blodsocker förmodligen- fy fan! Annars blir jag aldrig sjuksjök liksom. Så jag var tvungen att panikköpa en sjukt dyr påse med chips, sen var allt frid och fröjd :)
Sen var det bara att dra på sig en slemmig våtdräkt och hoppa i vattnet. Och ja, jag hade problem att ta mig dit vi skulle, strömmen var jättestark och jag gillade inte att ha dem där fenorna på mig heller. Plus att jag inte såg nåt pga imman på min cyklop. Sen sa instruktören som "höll koll" på mig att man ska spotta i cyklopen för att inte få imma i dem...Fräscht eller hur? Så det var bara att loska på ;) Men när Lisa skriver det som att hon var tvungen att vara som min personliga livräddare så måste jag påminna alla om att jag ALDRIG har snorklat eller något liknande. Jag har inte ens simmat i have speciellt många gånger....Jag är en stammis på Björnön men vi vet ju alla hur strömt och djupt det är där ;)
Jag såg som sagt inte revet första gången, men sen drog jag och Lisa ut igen och då såg jag! :) Jag såg fiskar och jag tror faktiskt att jag såg en liten haj långt där nere på botten! Hjälp! Men dem är väldigt små dem som simmar vid reven, så det var lugnt. Uppifrån vattenytan så var inte revet som man tror att det ska vara, ni vet massa olika färger och sånt, typ Hitta Nemo stil. Men det var ju också väldigt strömt i vattnet.
Sen var det dags för vårat dyk! Och det var ju extra stort för mig som aldrig gjort nåt liknande. Strömt som satan, tog mig och en annan tjej sjukt lång tid att ta oss till dem andra, vi fick hålla oss i ett rep för att inte flyta iväg på öppet hav liksom. Så när vi väl kommit fram var man tvungen att andas ett tag, och jag började bli väldigt nervös! Så tog dem ner oss en och en, jag var sist, kände att det var motigt..Och jag var såklart tvungen att spotta i min cyklop inför instruktörkillen, kul. Sen kollade han att jag kunde alla tecken och sånt som betyde olika saker under ytan när man inte kan snacka med varandra ;) Så dök Lisa iväg med tysken och den ena av instruktörerna, ochjag och den andra tjejen med den andra instruktören. Så vi hade instruktören i mitten av oss, så det var bara att hålla i honom hela tiden, då kände jag mig lugn :) Och det var skithäftigt! Vi fick röra massa coola grejer på botten, typ koraller och sjögräsaktiga saker, nu var det typ som i Hitta Nemo! ;)
Så för att sammanfatta mig kort: Den här dagen började som skit, men blev awsome! Kan ni tänka er familjen Svensson, jag har både snorklat OCH DYKT idag! Slå det ni! ;)
Kramelikram
Av Lisa - 27 oktober 2011 12:23

Today we got up and got ready to take the taxi to the airport. But when we had packed our bags and chaecked out, the woman in the reception said to us: Are you gonna sit here for an hour? The taxi doesnt get here until ten oclock...We looked at eachother and said what? our clock syas it is ten ocklock now! And she is like: oh, the clock is just nine. So Lisa and I have been on the wrong time for almost a week! We didnt  now that Qeensland and New South Wales have different timezones ;)


But we eventually arrived at the airport, and in the custome a man pulled us aside and said that we had to be bombtested....But he only tested me, and when he explained i only heard something about clothes, bags and bombs! So I just stood there like an idiot and didnt know what to do, I had a simple Elin moment....So he explained it to me like I was a retard or something, he said: Oh you know bomb-BOOOM! And made bombgestures with his hands, as if I was a little child ;) And then he checked my clothes and we could board the plane. One of the men in the custome also asked Lisa if she had any hairspray, deodorant or footspray in her bag.....


Now we are at a hostel in cairns and have just been out to get something to eat. and we raced the trafficlights on the way back, just to see if we could beat them...And we could! You just have to run fast before it turns red ;)


Tomorrow we will go and see the Great Barrier Reef!


Goodnight!

Av Lisa - 27 oktober 2011 01:13

Hej!

Nu har jag och Elin gjort oss i ordning för att åka till flygplatsen. Vi chekade ut och satte oss utanför hostelet och väntade på taxin, då tittade damen i receptionen på oss och frågade ska ni verkligen sitta där i över en timme?, eran taxi kommer ju inte förren tio.... Jag och Elin tittar på varandra och på klockan och säger men då är de ju bara tio minuter kvar eller är de inte de?! Damen tittar då på oss och skrattar lite och säger att nej klockan är bara nio :) Jag och Elin blir väldigt förvirrade och konstaterar då att vi har levt efter fel tid i nästan en vecka ;) I går kväll så gick jag alltså och la mig klockan nio... Jag ska ju ha semester nu, säg en semester som man har gått och lagt sig nio på ;) haha jaja nu vet vi i alla fall vad klockan verkligen är och vi får väl bjuda på ett gott skratt :)


Det måste varit därför som utelivet i tisdags inte var så livat, vi gick nämligen ut och skulle hitta nån krog/pub runt kl 8....Och var tillbaka på hostlet klockan tjugo i tio!


I Goulburn sa dem åt oss att ställa fram klockorna en timme, typ som vi gör hemma i Sverige, men eftersom australien är så jäkla stort så gäller inte samma tid i hela landet.


Men nu är det inte så långt tid kvar innan taxin hämtar oss och kör oss till flygplatsen, och vi har ställt om våra klockor nu ;)


Fortsättning följer...

Av Lisa - 26 oktober 2011 08:42

Idag har vi varit riktigt riktigt sega ;) så skönt, vi har nästan inte gjort ett dugg. Vi gick en sväng till mataffären och köpte lite smått och gott bland annat strumpor eftersom alla vita som man hade med sig har blivit bruna (matchar färgen som vi börjar få) ;)


Vi hade tänkt gå bort till donken och använda internet men vi orkade inte så vi bestämde oss för att köpa en gång till här...Men när vi öppnade och kollade vilka trådlösa nätverk som fanns så hittade jag ett som var öppet och som fungerar riktigt bra :) så vi sparade pengar igen och är i och för sig lite olagliga men de gör nog inte så mycket de får skylla sig själva :)


Så nu har vi legat vid poolen och fixat hostel till första dagarna i Cairns och så har vi förstås kollat ansiktsboken ;)

Vi var också hurtiga vid poolen och körde styrka idag igen så nu har jag ont i arselmusklerna ;) men vill man vara fin får man lida pin :)

När vi körde styrka idag så stälde Elin sig på händer mot en vägg och eftersom jag inte kan vara sämre så var ju jag självklart tvungen att också göra de ;) och det mest imponerande var att jag faktiskt klarade det :) Jag är sjukt stolt över mig själv och måste nästan ställa mig på händer igen och låte elin ta kort på mig när jag gör de bara för att visa er att jag faktiskt kan :)


Hade skivit ett mycket längre inlägg men de försvann när jag la upp det så nu skiter jag i det och går in och fixar mat istället!


hejhopp

Av Lisa - 25 oktober 2011 06:59

Howdie!


Today we decided to take the ferry to the beach and then walk home to the hostel. So we got on the ferry in the morning and it was a really nice wiew over the city :) When we got off the ferry we (ofcourse) had to look at a map to find the beach, and when we got there our reaction was: This is not a beach! This is little swimmingpool with some sand around it! Wtf? But anyway, we put our things on the so called beach and lay in the sun for a while, I had to go swimming right away because it was SO hot outside today! I wonder how red we will be tomorrow.....


But this beach was actually a nice place to be, and we had a good time, and we would much rather go swimming in a pool than swimming with sharks by the beach that Jay described for us yesterday ;) 


On the way home we walked by the river and actually met two swedish men, Lisa and I were talking to eachother in swedish, so they just said Hallå! And we were so surprised that someone talked to us in swedish! ;)

Also when you walk on the streets in Brisbane you feel so lazy and unfit, because there are so many people running and exercising everywhere! Even in the middle of the day when the sun is burning hot! So Lisa and I really felt that today we have to do some exercise, first we are going to do a little workout by the swmmingpool at the hostel, and then tonight we will be dancing at a nightclub or something, will be fun :)


Now we have booked tickets to fly to Cairns on thursday, so we are looking for hosts in that area, we will keep you updated on where we end up in Cairns. 


     


And at last we want to say happy birthday Jay :)





   

Av Lisa - 25 oktober 2011 06:36

Hej!

Idag vaknade vi ganska tidigt och gjorde oss i ordning för en heldagsutflykt till stranden. Vi bestämde oss för att ta färjan dit och sen gå tillbaka hem :) Det var mysigt att ta färjan och man fick se staden från en annan vinkel. Vi kommer fram till där de berättat för oss att vi ska gå av och tittar oss förbryllat omkring efter stranden. Vi tittar både upp och ner efter floden men ser ingen strand sen ser vi en karta uppsatt en bit ifrån oss så vi går dit och ser att stranden ska ligga en bit in vid något som ser ut som en damm, vi tänker inte så mycket på det utan antar att de är som typ badgropen i Hökåsen...så var det inte! När vi kommer fram så inser vi att det är en pool som de lagt sand vid och som de kallade typ street stranden. De kändes så fel att dra av sig kläderna till bikinin och lägga sig och sola där och de kändes nästan ännu mer fel att gå i och bada sen :) Och bada var man tvungen att göra! Det var så sjukt varmt! jag trodde allvarligt att jag skulle dö av värmeslag ;) Lägga mig ner på stranden där och aldrig mer resa mig, det enda som skulle finnas kvar av mig skulle vara något torkat läderaktigt grejs med ben i ;) Men men, de kändes bättre så fort man hade badat och det gjorde man ofta trots att vattnet var äckligt! Vi var på stranden i några timmar och sen gav vi upp och gick hem, nu låter de som att de är väldigt nära hem från där vi var men så var de inte heller utan vi fick gå genom typ hela staden för att ta oss tillbaka till hotstelet. Vi följde floden och promenaden som gick längs med den och de var riktigt skönt för de var som att gå i en park större delen av vägen tillbaka men man fick lite ångest när man gick där för de var så många som var ute och sprang så man känner sig så sjukt lat i den här staden... så idag ska jag och Elin köra styrka sen ska vi gå ut och dansa och se till att röra på oss ordentligt ;) Det är vad som kallas rolig vardagsmotion :) Förhoppningsvis så har de inget inträde heller och då blir de typ gratis vardagsmotion också ;) 


Vi har även skickat lite mer mail till olika farmer idag så att vi får se vart vi tar vägen sen när vi kommer upp till Cairns :) De var en som var så snabb på att svara att vi först trodde att de var ett felmeddelande som kom tillbaka ;) men de var de inte men vi får väl se om vi bestämmer oss för att åka dit eller inte för de kunde inte ta emot oss förrän i början av December...

Nää nu ska Elin få skriva de engelska medelandet :)

Hejhopp

Ovido - Quiz & Flashcards