Direktlänk till inlägg 16 januari 2012

Sammanfattning Adelaide-Alice Spring

Av Lisa - 16 januari 2012 03:24

(Elin) Det har hänt ganska mycket under den här tiden vi har varit "on the road" och inte kunnat använda internet. Så jag ska försöka sammanfatta ;)

När vi tog oss från Adelaide så behövde vi självklart ett ställe att sova på för natten. Och då kollar man kartan och letar efter rastplatser, VÄLDIGT gärna med en toalett på. Så vi hittar en i närmaste stad som hette Snowtown. Och den staden bestod av 400 invånare...Har ni sett filmen House Of Wax? Så kändes den staden för mig. Vi såg inte en käft på hela kvällen och hela natten. Och jag hörde konstiga ljud när jag var på toaletten mitt i natten...Lisa var coolugn, och jag brukar inte heller stressa upp mig, men jag var faktiskt nervös ;) Sen morgonen efter så tog vi en promenad genom staden, och gissa om folk glodde! Alla undrade vilka de nya utländska tjejerna var :) Men vi gick och handlade lite mat, och självklart undrade dem i affären vilka vi var och var vi kom ifrån, men dem var säklart väldigt trevliga. Det är så folk brukar vara i småstäder, väldigt trevliga, men också väldigt nyfikna ;) Vi gick också till laundromaten och tvättade också innan vi drog vidare mot nya äventyr.

Från Adelaide tog vi oss upp till Coober Pedy, den där staden där man kan gräva efter opaler. Vi gick till muséet och gick en guidad tur där dem förklarade vad opaler är för nånting, och hur man gjorde smycken av det osv. Och vi gick också ner i gruvorna under marken och fick också se hur ett modernt hus under jorden kan se ut idag, väldigt intressant faktiskt. Så Coober Pedy kan jag rekommendera, men förvänta er inte för mycket om ni reser dit, det är inte en hel stad under marken som man tror, marknadsföringen lurar en ganska mycket tyvärr.

Det är så vi har sagt flera gånger nu under resan jag och Lisa, det är som i Björn Rosenström låten "Jag har blivit lurad", så den sjunger vi lite då och då när vi är besvikna på nåt. Som när vi åker en bra bit till en rastplats där det står att det ska finnas toalett, och så finns det inte det...Eller som när vi åkte en BRA BIT ut i ingenstans för att kolla på valar, och så får vi veta när vi kommer fram att man bara kan se valarna under perioden mars till oktober-LURAD! Fasen kan dem inte skriva det på skylten innan man kör 5 mil för ingenting! Eller som när vi tänkte åka ut till en sjö, som inte var en sjö utan ett torrt fält, snustorrt! Det hade tydligen varit vatten där för typ hundra år sedan eller så...LURAD.

Vi har också slått läger i "the outback" mitt ute i ingenstans. Då var det bara vi som stod där helt ensamma, med en mulltoa och myror överallt som bits! Vi fick stå och steppa när vi skulle borsta tänderna och diska. Fy fan. Men det var en upplevelse också. Och Lisa vill väl att jag skriver om en händelse som hon tyckte var hysteriskt rolig.

Det var så här att jag skulle gå på toa tidigt på morgonen. Och den toaletten var liksom som ett skjul med bara plåtväggar uppsatta som slutade en bit ovanför marken. Och medans jag besöker Walter Closett så hör jag konstiga ljud ovanpå taket och längs med väggarna, samtidigt som en långtradare åker förbi så det blåser satan och låter ashögt! Så jag ser framför mig hur typ hela toan ska rasa ihop med mig därinne, att alla väggarna ska blåsa omkull och där sitter jag, med byxorna nere. Ni var inte där så ni vet inte hur mycket det blåste och väggarna skakade :( Och när jag kommer ut får jag se att det är jättestora fåglar som håller på på taket av toan och håller på så att det låter jättemycket. Ja, det var den lilla historien det, kul?

Efter våra morronbetsyr drar vi vidare mot Uluru, eller Ayers Rock som det också kallas. Och det var en ganska stor besvikelse tyckte vi, vi körde 60 mil och betalade 25 dollar var för att titta på en stor jäkla sten! Aja, vi var inne på muséet där också och lärde oss lite om stenen osv, och vi har tagit många kort. Men det var allt.

Och efter Uluru så blev det en övernattning på en rastplats, där det var några bilar till som stod, så vi slapp vara helt ensamma den natten.

Dagen efter Uluru körde vi de sista milen upp till Alice Spring och bland det första vi gjorde var att hitta en swimmingpool att bada i så vi blev lite rena. Det är så vi har gjort på den här resan. Vi har badat och tvättat håret i havet, och om vi varit en stad så har vi badat på badhus. Vi måste ju liksom hålla efter våran kroppsbehåring lite så vi inte ser ut som två flottiga gorillor som hoppar ut ur den där campervanen ;)

Sedan har vi kollat in Alice Spring i två dagar. Och vi har kommit fram till att det inte är nån stad som är värd att se direkt....Den är lite som en slum. Vi tänkte övernatta på en parkering i stan där det fanns toaletter och allt. Men då körde en man förbi som var från "the gouvernment" och sa att han inte ville att vi sov där. Det var för farligt, han sa att vi skulle bo på hostel istället, han rekommendera oss inte ens att åka till en campingplats, utan att vi skulle vara nånstans där vi kunde låsa in oss typ. Han gav oss tillochmed sitt visitkort och sitt mobilnummer och sa att vi kunde ringa honom om vi fick problem, även om det var mitt i natten, bara ring sa han. Han ville väl inte ha två unga svenska tjejer mördade i Alice Spring, turismen skulle väl sjunka lite då.

Men vi hittade en jättebra camping med swimmingpool och allt, och där har vi sovit de två sista nätterna med vårat "spaceship" som våran bil kallas ;) Jag garvade idag när vi skulle lämna in bilen, och Lisa sa "We would like to return a spaceship" (och hon var dessutom tveksam till om hon hade ringt rätt nummer).

Ja det var väl det stora hela, summan av kardemumman :)

Tjoflöjt!


 
 
Ingen bild

joanna

16 januari 2012 15:41

hahah, har ni dokumenterat nått av detta på film lr? xP
det är inte ofta man säger "We would like to return a spaceship", det får bli eran slogan tillsammans med flottiga gorillor (Y)

Lisa

17 januari 2012 08:32

Hej Joanna! Jora, vi har filmat en hel del faktiskt. Men tyvarr inte om nar vi skulle "return our spaceship". Haha, ja precis! Det blir varan slogan det! ;)

Kram kram
Elin

 
Ingen bild

Anna s

16 januari 2012 21:50

Hej Tjejer :) Vilken rolig läsning ni ger oss här hemma:) Härligt och höra att ni haft det bra och inget hemskt hände er ute på vägarna! Vilka äventyr ni är med om alltså:) Väntar spännt på bilder ;) Va kul átt ni anlänt till en ny farm, då får ni ju se lite andra saker och framför allt bo lite finare/ renare kanske? :P Ha det bäst tjejer. kramis

Lisa

17 januari 2012 08:24

Haha jara! Aventyr blir det! :) And we live to tell the tale ;) Jepp, har massor med bilder, har4 ocksa filmat ganska mycket nu pa senaste tiden, det ar annu roligare an bilder tycker jag ;)Ja precis, skont att vi har ett stalle att vara pa nu de sista veckorna inann Lisa drar, istallet for att flanga runt ute pa vagarna. Ha det bast du med!

(Och ja, det ar definitivt det renaste stallet vi varit pa)

Kramar i massor

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 1 oktober 2012 09:05

Igår var vi på shopping nästan hela dagen och det ska vi fortsätta med idag, men inte lika mycket för då får jag väskproblem ;) jag shoppade mycket för att vara mig igår vilket innebar att det blev 18 saker totalt inköpta :) planen för idag är att ök...

Av Lisa - 30 september 2012 10:22

Så nu har de hunnit hänt en del sen jag skrev sist ;) Natten mellan fredagen och lördagen så sov vi hemma hos äldsta brodern eftersom han bodde mycket närmare busstationen. Vi kom dit ganska sent så de var bara att krypa i säng på en gång när vi k...

Av Lisa - 28 september 2012 21:14

Ikväll är sista kvällen på gården och vi lagade tacos :) jag har klippt gräsmattan idag vilket tog ca fem timmar... stor gräsmatta alltså... imorgon åker vi till galway eftersom det skulle vara demonstrationer i belfast, med avstängda områden mm... s...

Av Lisa - 26 september 2012 21:10

Jag orkar inte skriva något idag vi har typ bara städat eftersom det inte har regnat...hostel är i alla fall bokat pch vi ska få skjus till belfast :) hejhopp...

Av Lisa - 25 september 2012 21:19

Idag har vi tvättat vete och packat mjöl :) de gick bra :) vi lagade kvällsmat eller rättare sagt jag gjorde eftersom ebba fick hjälpa till med lite småsaker på gården ;) Farmorn var här på lunch och sen fick vi en rundtur i andra delen av huset, de...

Presentation


Det här är Lisa och Elins blogg som ska handla om våran Australienresa :)

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards