Direktlänk till inlägg 29 februari 2012

Kofösning!

Av Lisa - 29 februari 2012 06:51

Hej hej! Jag vet, jag är dålig på att uppdatera bloggen ;) Men jag ska skriva lite om vad som hände igår. När vi vaknar hör vi kor typ precis utanför fönstret, oj oj vad händer nu tänker man.....Men det var så att korna skulle flyttas så att dem kunde separera kalvarna från korna, för dem ska sälja de kalvar som är pojkar, och behålla tjejerna - tror jag ;) Iallafall så går jag och Ebba ut och hjälper till att fösa korna till en inhägnad där dem ska separera komammorna från kalvarna. Men det tog sin tid kan jag lova! Shit vi var fem personer på marken, och en på en fyrhjuling som skulle försöka flytta alla korna samtidigt. Och så fort nån av korna håller på att springa iväg i fel riktning ifrån gruppen så måste man springa ifatt och skrika och vifta med armarna så dem blir rädda och håller sig i ledet liksom, men det är lättare sagt än gjort. Och är det några kor som springer för långt bort från gruppen och vi på marken inte hinner stoppa dem, så är det ett jobb för den personen som är på fyrhjulingen, alltså Jay eller Luke. Alla blev riktigt frustrerade för så fort vi fick korna till inhägnaden så var det hälften av dem som smet iväg igen, och när kor får panik så bara kutar dem, dem springer på dig om dem måste, det var också en tjur i gruppen som man inte ska gå för nära. Men det är en väldigt snäll tjur ändå måste jag säga, den rackaren har bara varit nära att anfalla bilen en gång när vi kom körande, men han ångrade sig och gick av vägen så han är inte så agressiv :) Det var en av korna som var agressiv, och det var Jays lilla husdjur på 600 kilo som inte ville gå dit vi ville att hon skulle gå. "Calfie" förstås, Jays ko som han födde upp på flaska eftersom hennes mor dog i barnsäng, haha ja, jag visste inte hur jag skulle formulera mig ;) Och "Calfie" kan vara en riktig bitch ibland, attackerar folk osv, och hon har horn! Den enda ko som är tam, har HORN! Så alla blev frustrerade för att vi fick börja om hela tiden och fösa de kor som hade smitit iväg när dem skulle gå in i inhägnaden, men jag och Ebba tyckte det var jättekul! ;) Men det hade varit ännu roligare om vi hade fått gjort det från hästryggen, jag är avundsjuk för det hade Ebba fått göra när hon hade varit på en annan farm för ett tag sen, och då hade dem fått fösa tjurar och inte kor :) Efter vi var klara med kofösningen så gick vi in och fikade, och tog det lugnt resten av dagen. Sen på kvällen så åkte vi in till stan och åt på restaurang, mums! Det var jag, Ebba, Jay och Luke, och Michael Jackson och hans flickvän Jackie, plus Howie, mycket trevligt :) Efter middagen så gick vi förbi videobutiken och hyrde filmer, så det blev filmkväll när vi kom hem. Bara för att vi bor på en fårfarm, och filmen handlar om två bröder och deras fårfarm så hyrde vi filmen "Blacksheep", väldigt passande. Det är en skräckfilm som jag har velat hyra ett tag nu bara för att den ska vara så dålig så den är bra liksom, så vi kanske kollar på den ikväll, hoppas det ;) Och just det idag och de närmaste dagarna så är det möjligt att vi alla blir fast här! På grund av att det ska komma SJUKT mycket regn här de närmaste dagarna, och det har redan börjat. Idag så har det regnat HELA dagen, slutar aldrig, och vägarna blir översvämmade så man inte kan ta sig nånstans. Det var en stor storm här för ca två veckor sen, och jag har aldrig sett så mycket regn i hela mitt liv! Herregud! Det regnade in överallt, jag trodde nästan att huset skulle flyta bort och bli till ett båthus eller nåt. Det kom in vatten i köket, det regnade in genom taket och längs med väggarna, och ja, Lisa har ju varit här och sett huset så hon är väl inte alls förvånad, det är ju inte så tätt och isolerat precis ;)


Tjohej!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 1 oktober 2012 09:05

Igår var vi på shopping nästan hela dagen och det ska vi fortsätta med idag, men inte lika mycket för då får jag väskproblem ;) jag shoppade mycket för att vara mig igår vilket innebar att det blev 18 saker totalt inköpta :) planen för idag är att ök...

Av Lisa - 30 september 2012 10:22

Så nu har de hunnit hänt en del sen jag skrev sist ;) Natten mellan fredagen och lördagen så sov vi hemma hos äldsta brodern eftersom han bodde mycket närmare busstationen. Vi kom dit ganska sent så de var bara att krypa i säng på en gång när vi k...

Av Lisa - 28 september 2012 21:14

Ikväll är sista kvällen på gården och vi lagade tacos :) jag har klippt gräsmattan idag vilket tog ca fem timmar... stor gräsmatta alltså... imorgon åker vi till galway eftersom det skulle vara demonstrationer i belfast, med avstängda områden mm... s...

Av Lisa - 26 september 2012 21:10

Jag orkar inte skriva något idag vi har typ bara städat eftersom det inte har regnat...hostel är i alla fall bokat pch vi ska få skjus till belfast :) hejhopp...

Av Lisa - 25 september 2012 21:19

Idag har vi tvättat vete och packat mjöl :) de gick bra :) vi lagade kvällsmat eller rättare sagt jag gjorde eftersom ebba fick hjälpa till med lite småsaker på gården ;) Farmorn var här på lunch och sen fick vi en rundtur i andra delen av huset, de...

Ovido - Quiz & Flashcards