Direktlänk till inlägg 15 december 2011

mer självständigt jobb

Av Lisa - 15 december 2011 09:15
Så nu ska jag ta tag i bloggandet igen, jag lovar!
Igår så hade vi övertalat killarna att skriva en lista med saker åt oss som behövde göras ;) På listan så stod det pumpa dammen, flytta fåren, dra upp buskar...
Så vi började med det viktigaste pumpa dammen...Det innebär att vi pumpar upp vatten från dammen till en behållare på tomten så att vi kan spola efter oss på toa. Vi hade aldrig sett hur de startat pumpen så redan när vi såg listan så stod vi där som fån och funderade på hur man startade pumpen...så vi fick skicka ett sms till jay och fråga hur man skulle göra och så fort vi fått svar så vandrade alla fem av oss ner till dammen för att se om vi kunde lyckas. Problemen började genast, skjut grå spärren åt höger. Höger för vem?! Det beror ju på från vilken sida man står om pumpen! Vi chansade runt lite och försökte med lite olika lösningar men ingenting fungerade och vi förstod inte riktigt varför innan jag kom på den briljanta iden att titta om det faktiskt fanns någon bensin i, och det gjorde det ju självklart inte...Inte heller fanns det någon bensin kvar i någon dunk på gården så vi fick helt enkelt skita i att pumpa dammen ;)
Vi fortsatte helt enkelt med de andra punkterna. Eftersom det bara var jag som hade koll på vilken hage fåren skulle vara i så flyttade jag och Elin fåren medans de andra åkte bort till padocken där vi skulle dra upp buskar... Det gick förvånandsvärt lätt att flytta fåren med tanke på att det bara var tredje gången jag gjorde det och första gången för Elin. När vi flyttar fåren så använder vi fyrhjulingar och börjar med att samla ihop alla fåren till en enda stor grupp innan vi börjar fösa dem vart vi nu vill ha dem. Nackdelen igår var att vi hade med båda hundarna och de tyckte att det var väldigt roligt att springa in i mitten av gruppen med får och få fåren att dela upp sig i mindre grupper. Så till sist så blev jag så irriterad på en av hundarna att jag plockade upp den bakom mig på fyrhjulingen så att den inte kunde fortsätta att förstöra för oss. Men jag tror inte att han var så ledsen för det för han var ganska trött då och han älskar att åka bakom på fyrhjulingen. Vissa gånger så hoppar han upp och sätter sig bak på fyrhjulingen utan att man säger att han får det.
När vi var klara med fåren så åkte vi bort och hjälpte de andra att dra upp buskar. De är små enliknande saker som inga djur äter och som sprider sig väldigt fort och lätt. Vissa av dem är väldigt lätta att få upp men sen kan man träffa på monsterbuskar som verkligen vägrar att komma upp och som man kan dra i hur mycket som helst utan att de rör sig en milimeter. Träffar man på en sådan buske måste man gräva runt dem och försöka dra sönder rötter med mera så att man i alla fall kan få upp stammen. Vi gjorde i alla fall klart padocken som vi var i och tog några små buskar som vi missat igår på vägen tillbaka.
När vi kom tillbaka till farmen hade Luke kommit tillbaka från dagens jobb och han hade även fixat vattnet så att toan fungerade igen :) Så då tog vi två bilar in till stan och gjorde lite ärenden. Vi lämnade in en av bilarna på däckbyte, skaffade hö till hästarna och lite andra hästsaker, jag köpta allergipiller, vi kollade på kläder och skor och vi handlade mat. Vi var alltså väldigt effektiva :)
När vi kom tillbaka så lagade de holländska tjejerna pankakor och vi spelade lite dart, vilket ganska snart urartade till ett dricka spel igen ;) Så det blev en trevlig kväll med många skratt.
 
 
Ingen bild

joanna

16 december 2011 00:01

duktiga ni är som jobbar och håller på :)
vad är det för hund som förstörde vallningen? :P
och låter trevligt med ännu ett drick spel, ni får göra en drick-spels-bok sen (y)
kram

Lisa

16 december 2011 12:43

båda men jag fångade bara den som lyssnar bäst och som gillar fyrhjulingen ;)
haha ja jag kommer ha så många bra spel om jag bara kan komma ihåg dem ;)kram

 
Ingen bild

Eva (Lisas mamma)

16 december 2011 10:49

Äntligen... jag har väntat på att få läsa om vad ni har för er.
Jag är imponerad av att ni fixar att göra så många nya saker. Hoppas du är bättre i allergin Lisa. Ha dé bra båda två. Kram Eva

Lisa

16 december 2011 12:45

Äh klaga inte du är inte så duktig på att skriva till mig så du ska inte säga något ;) Jo jag är lite bättre i allergin men det är fortfarande jobbigt :( Kram Lisa

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 1 oktober 2012 09:05

Igår var vi på shopping nästan hela dagen och det ska vi fortsätta med idag, men inte lika mycket för då får jag väskproblem ;) jag shoppade mycket för att vara mig igår vilket innebar att det blev 18 saker totalt inköpta :) planen för idag är att ök...

Av Lisa - 30 september 2012 10:22

Så nu har de hunnit hänt en del sen jag skrev sist ;) Natten mellan fredagen och lördagen så sov vi hemma hos äldsta brodern eftersom han bodde mycket närmare busstationen. Vi kom dit ganska sent så de var bara att krypa i säng på en gång när vi k...

Av Lisa - 28 september 2012 21:14

Ikväll är sista kvällen på gården och vi lagade tacos :) jag har klippt gräsmattan idag vilket tog ca fem timmar... stor gräsmatta alltså... imorgon åker vi till galway eftersom det skulle vara demonstrationer i belfast, med avstängda områden mm... s...

Av Lisa - 26 september 2012 21:10

Jag orkar inte skriva något idag vi har typ bara städat eftersom det inte har regnat...hostel är i alla fall bokat pch vi ska få skjus till belfast :) hejhopp...

Av Lisa - 25 september 2012 21:19

Idag har vi tvättat vete och packat mjöl :) de gick bra :) vi lagade kvällsmat eller rättare sagt jag gjorde eftersom ebba fick hjälpa till med lite småsaker på gården ;) Farmorn var här på lunch och sen fick vi en rundtur i andra delen av huset, de...

Ovido - Quiz & Flashcards