Alla inlägg den 22 september 2011

Av Lisa - 22 september 2011 13:42
22/9    BONDI BEACH!

(Elin) Idag var det den stora dagen, det var dags för Bondi Beach! Men vårat dagliga trubbel började redan när vi skulle ta oss till själva stranden.....Först åkte vi med tåget till Bondi Junction som ligger en bit ifrån själva Bondi Beach. Det går hela tiden bussar till stranden men vi tänkte att vi skulle spara pengar och gå. STORT MISSTAG när man dessutom har glömt kartan på hotellet. Så vi gick jäkligt långt i fel riktning, för man vet typ inte vad som är upp eller ner på den här staden, gatorna går hursomhelst och om man befinner sig på en gata, så ser man inte nästa gata för att alla husen och träden liksom ligger på höjden och skymmer sikten! Så man har knappt nån aning om vart man är på väg liksom. Det slutade iallafall med att vi hamnade i fel stadsdel och fick ta bussen tillbaka till Bondi Junction, och ta bussen därifrån, vi vågade inte chansa på att gå igen.
Väl framme på stranden så var nog jag mer taggad än Lisa (hon är ju mer berest än vad jag är), jag har ju inte varit på nån så stor strand förut, jag har varit i Tylösand, men det är inte samma sak ;) Det är en stor, fin strand, men Lisa tyckte den var liten, jag tyckte också den var mindre än på TV faktiskt. Där låg vi och stekte i solen, men vi har inte bränt oss för det var inte så varmt idag, det är ju tydligen fortfarande vår här nu. Vi försökte bada lite, men det var snorkallt! Vi doppade oss nästan till midjan, men imorgon då jäklar ska iallafall jag bada! :) Sen låg jag och spanade på "the Lifeguards" som vi har sett på TV hemma ;) Och Ida: jag såg faktiskt en av dem som jag kände igen, han gamla med skägget, så tyvärr inte nån av dem snygga.....men man såg ändå några av dem när de kom där i sin bil och sa åt folk när dem badade på fel ställe eller så. Men vi såg ingen dramatiskt livrädding eller liknande idag, det är inte högsäsong på stranden just nu, det är för kallt i luften. Så det är inte så jättemycket folk på stranden och vattnet är ju råkallt!
Så vi ska ta våran surfing antingen på nån annan strand eller senare när vi är i Sydney nästa gång då vattnet är varmare så vi bara behöver hyra en bräda-för surfa MÅSTE man göra när man är i Australien, annars har man ju missat nåt. Vi vill också se en opera i operahuset nån gång men det får bli senare, det kräver lite mer planering.
Vi tog inte med oss kamerorna idag, men vi gör det imorgon för jag måste iallafall ha kort på allting, och Ida: jag ska ta kort på livräddarna jag lovar ;)
När vi skulle hem igen tänkte vi gå vägen tillbaka till tågstationen. Men då kom vi såklart vilse igen. Tillslut frågade vi en kvinna om vägen. Lisa frågade om vågen till "the station" och hon svarade "Oh sweetie, thats a long way, you are going to have to take the bus". Fan, tänkte vi. Vi hade inte pengar med oss så det räckte till buss, så vi fick gå hela vägen iallafall....Men det gick bra, det tog lång tid men vi fick ju lite motion också, kan behövas efter all den här snabbmaten.
Så vi har kommit fram till några plus och minus för den staden:
+ trevliga människor, som gärna hjälper till utan att man har bett om det.
+ staden Sydney är fin när man kommer in i det riktiga Sydney. Vårat hotell ligger ju i ett slumområde i jämförelse, vi bor ju typ i en förort till själva Sydney.
+ heta livräddare ;)
- det är svårt att hitta, det är dåligt skyltat osv.
- folk kör som galningar, det är full fart fram till rödljusen och sen tvärnit.
- det blir rött jättesnabbt vid rödljusen, så det gäller att pinna på!
En grej till: snacka om att det är lång väntetid vid rödljusen, när busschauffören tar upp en bok och sitter och läser en stund!
Nu ska vi ut och handla och käka nånting, innan det är dags att krypa ned i snarkofagen, ellerhur mamma? ;)
Ovido - Quiz & Flashcards